יום שבת, 27 ביוני 2009

להתנהל עם כל השחקנים בצורה שונה או זהה?

החיבוק בין קובי לפיל ג'קסון לאחר זכייתו של המאמן באליפותו העשירית העלה אצלי מחשבות רבות על הטיפול של מאמנים בשחקנים השונים, אנחנו צופים במאמן הטוב בעולם ככל הנראה מחובק בשחקן הטוב בעלם ככל הנראה, ולא מוצאים בזה שום דבר פסול.

ברור לכולם שאין נוסחה מדוייקת לקשר האופטימלי בין מאמן לשחקנים, ושבין כל קשר יש הרבה משתנים, אבל אין ספק שלכל מאמן שמקבל קבוצה חדשה יש הרבה תהיות על דרך התנהלותו עם השחקנים. כל מאמן מחליט על שמירת דיסטנס שונה כשהקו המנחה את כולם הוא להתקרב אל השחקנים ככל הניתן עד המצב בו המאמן מאבד שליטה על שחקניו.

אחת הבעיות המרכזיות בהם נתקל כל מאמן היא האם להתנהג לכל השחקנים בצורה זהה. יצא לי לראות מאמנים במהלך הקריירה שלי כשחקן (הקצרה והמעליבה) ובמהלך הקריירה כמאמן המתייחסים לשחקנים המובילים בצורה שונה משאר השחקנים, לעיתים הם זוכים ליחס מועדף ולעיתים הם זוכים אף להערות רבות יותר, בגלל הרצון של המאמן להוציא מהם את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.
אני רוצה להשתמש בדעות של 2 מאמנים מובילים לדרך הטיפול בבעיה זאת.

הראשון הוא גרג פופוביץ', מאמנה הנהדר של סן אנטוניו ספרס, הידוע בשל התייחסותו לכל השחקנים בצורה שווה. לא תראו אצל פופוביץ' יחס מועדף לאחד משחקניו המובילים מתוך האמונה שיחס שונה מפצל את חדר ההלבשה, ובעיות פנים בקבוצה יובילו לבעיות על המגרש. אולי בגלל זה אנחנו רואים את פופוביץ' מוציא פעמים רבות יש מאין אצל שחקניו ונותן לשחקני רוטציה את הרגשת החופש לפרוח.

מהצד השני, מתוך הספר How to Be Like Coach Wooden: Life Lessons from Basketball's Greatest Leader , של מאמנה האגדי של מכללת UCLA , ג'ון וודן, ניתן להבין כי וודן לא נקט בכל השחקנים באותה הצורה בגלל השוני בכישוריהם ובאופי שלהם. וודן מאמין כי יחס לשחקן A צריך להיות שונה מהיחס לשחקן B בדיוק כמו שהאופי של שחקן A שונה מהאופי של שחקן B.

לדעתי, יש למאמן מחויבות לגילוי יחס כלפי כל השחקנים בצורה זהה. כדי לתת לכל השחקנים הרגשה של מחויבות לקבוצה, על המאמן לשאול בתחילת האימון גם את הכוכב וגם את השחקן התשיעי ברוטציה איך עבר עליהם היום. על המגרש, כל שחקן צריך לדעת את מקומו בקבוצה כדי להבטיח יעול בניהול המשחק. הרכז צריך לדעת לשחק בשביל המוציאים לפועל, המחליפים צריכים לדעת להקריב עבירות בשביל השחקנים המובילים, כל שחקן צריך לדעת איזה זריקות המאמן ירצה שהוא יזרוק וכו'. מתן הוראות פורמאליות כאלו יכול להתפרש כמעשה מעליב כלפי חלק מהשחקנים, ולכן מאמן גדול הוא מאמן שיתן לשחקניו להבין את הדברים הללו מבלי לומר אותם ישירות.
מאמן טוב צריך להיות גם פסיכולוג טוב, לקרוא את שחקניו היטב ולגרום לכך ששחקניו יקראו אותו בצורה שהוא רוצה.

אין תגובות: